Afhankelijk van welke diensten u aanbiedt, zal er ook een groep zijn die snel (lees direct) een antwoord op een vraag wil, maar hierbij ook anoniem wil blijven. Telefonisch contact is een te hoge drempel. Wat kunt u hen bieden?

Als wachten op reactie geen optie is

De eerder genoemde manieren van contact (e-mail, contactformulier of Twitter) zijn asynchrone communicatiemethoden, waarbij de cliënt vaak enkele uren of langer moet wachten op een reactie. Daarnaast bieden deze geen volledige anonimiteit voor de cliënt. Veel contactformulieren vragen bijvoorbeeld om gegevens, die voor een vraag niet relevant zijn, maar wel verplicht worden gesteld.

Chat is dan een goede optie. Dit is een synchrone manier van communiceren; zowel de cliënt als een medewerker of vrijwilliger van de organisatie zijn tegelijkertijd online op de chat. De cliënt vult een (nick)name in, stelt een vraag, en krijgt vrijwel direct een reactie.

Deze consument (V) uit Delfshaven met IP 212.45.44.8 chatte gisteren ook om 12:48 uur

Maar veel chatapplicaties die op de markt zijn, springen niet zorgvuldig genoeg om met de privacy en anonimiteit van de cliënt. Dit heeft er met name mee te maken dat deze vooral ontwikkeld zijn als support- / helpdesk tools. Deze chats worden bijvoorbeeld vaak ingezet als ondersteuning tijdens een aankoopproces bij webwinkels. En dan is het juist zaak om zoveel als mogelijk van de consument te weten te komen: Waar deze vandaan komt, welke producten er al in het winkelmandje zitten, welke productpagina’s al hoe lang bekeken zijn. Daarnaast pikt Google vaak een graantje mee door enorm veel analysegegevens te verzamelen tijdens de chat.

Ik zie dat u zwanger bent?

En dan zou het zomaar kunnen gebeuren dat een 15 jarig meisje eindelijk ‘anoniem’ een vraag durfde te stellen via de chat van de zorgorganisatie, bijvoorbeeld over een mogelijk ongewenste zwangerschap, dat zij vervolgens een paar dagen na die chatsessie op nieuwssite x bestookt wordt met de paginagrote advertenties van de zwanger- of babybox van organisatie y, terwijl net haar vader de kamer binnenloopt…

Wat is uw verantwoordelijkheid als zorgorganisatie?

Als zorgorganisatie moet u daarom uw verantwoordelijkheid nemen naar cliënten. Op het moment dat u diensten rond onderwerpen biedt die een mate van privacy zouden kunnen vereisen (verslaving, zwangerschap, psychische problemen, pesten, eetstoornissen etc.) én cliënten de mogelijkheid wilt bieden om snel contact te zoeken, met respect voor échte anonimiteit, dan kiest u voor een chat die speciaal ontwikkeld is voor online zorg.

Wilt u meer informatie? Lees meer over deze chat of neem contact op.