Waar heeft het mee te maken dat veel bezoekers van de beurs niet een doorwrocht plan bij zich hebben waar ze een oplossing voor zoeken? Ik vind dat lastig te beantwoorden. Ik denk dat het voor een deel komt doordat ze opgeduwd worden door de eigen organisatie. Zorgen dat je mee kunt praten over ‘de cliënt centraal’, ‘bottom-up’ en ‘disruptieve innovatie’. In mijn optiek blijven dit voor veel mensen echter abstracte termen.  Het opgejaagd worden om nieuwe technologie te omarmen en kosten te besparen maakt namelijk ook dat de focus kan komen te liggen op enkel technische snufjes en noviteiten.

beurs banner Live Chat

 

Onze bezoeker werd getriggerd door de grote letters ‘Live Chat’ van de banner boven onze ‘paddenstoel’. Live Chat is immers ook een redelijk hip onderwerp en hij had het idee dat hij daarmee zijn frontoffice aantrekkelijker kon maken. Na onze kennismaking vroegen we eerst of hij zelf iets kon vertellen over de processen binnen zijn organisatie. Pas daarna hebben wij iets laten zien van onze Live Chat oplossing. De klik kwam bij deze bezoeker toen hij gedurende de demo merkte dat de software voor grote delen precies aan kon sluiten bij de werkwijze van zijn frontoffice. Bijna bij elk scherm kwam er een aha-erlebnis en een idee voor mogelijke toepassing of invulling daarvan voor zijn eigen organisatie.

Of zijn frontoffice er door Live Chat aantrekkelijker en eigentijdser uit zou kunnen zien? Ook! Maar de bezoeker nam na de demo vooral afscheid met de wetenschap dat hij een goede oplossing had gezien om zijn medewerkers in de communicatie met websitebezoekers te ondersteunen. Om sitebezoekers laagdrempelig en anoniem te kunnen helpen én om inzicht te krijgen in de onderwerpen die bij zijn doelgroep spelen.

Mijn advies aan de slenterende beursbezoeker: Zorg vooraf dat je op de hoogte bent van de processen in je eigen organisatie. Weet waar je medewerkers tegenaan lopen, wat je cliënten écht nodig hebben om hun welzijn te verbeteren. En kom met een open blik naar de beurs. Laat je verrassen. Blijf slenteren… en laat je niet van de wijs brengen door hippe kreten. Zoek exposanten die naar jouw verhaal luisteren.

Mijn collega’s en ik hebben er van genoten, we zijn met velen tot de kern gekomen van wat ons verbindt: Een hart voor mensen die zorg nodig hebben!

 

Tot volgend jaar!

(In de tussentijd kun je op de hoogte blijven van onze activiteiten door ons te volgen via LinkedIn of Twitter. Of neem contact op als je een vraag hebt)