Kun je kort iets vertellen over de chat van Sensoor?
“De chat van Sensoor is alle dagen van de week geopend, van 10 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds. Bij ons kunnen mensen ook via de chat hun verhaal kwijt, anoniem en veilig. Door een luisterend oor te bieden in een gelijkwaardig gesprek, worden mensen in staat gesteld om zorgen, pijn en verdriet het hoofd te bieden.”

Wie is jullie doelgroep?
“De doelgroep van Sensoor is breed: Alle volwassenen vanaf 18 jaar die behoefte hebben aan een gesprek met aandacht van mens tot mens, kunnen contact opnemen. Het zijn vooral jonge mensen die gebruik maken van de chat. 60 procent van de chatters is tussen de 16 en 30 jaar oud. De weg naar de chat wordt steeds vaker gevonden: In 2017 zijn er ruim 28.000 chatgesprekken gevoerd. Onderwerpen die het meest terugkomen in de chat zijn relatieproblemen, omgaan met dood, somberheid en depressie. Ook eetstoornissen en automutilatie komen relatief vaak voor.”

“Uit evaluatie blijkt dat in 68% van de gevallen de hulpvrager echt geholpen is met de aandacht van mens tot mens.”

Agnieszka Przygodzka, trainer en begeleider bij Sensoor

Wat zijn de ervaringen van de chatters?
“Er zijn chatters die een goede ervaring hebben gehad met de chat en daardoor regelmatig terugkomen. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die eenzaam zijn of stoom af willen blazen. Die waardering komt ook door dat elk gesprek anoniem is en daardoor een gevoel van veiligheid biedt. Chatters komen sneller tot de kern van het verhaal omdat ze zich geen zorgen hoeven te maken over anonimiteit en privacy. Het maakt de chat laagdrempelig voor mensen die anders nergens met hun verhaal terecht zouden kunnen omdat er bijvoorbeeld een maatschappelijk taboe rust op hun probleem.”

Hoor je wel eens een ‘succesverhaal’ terug van een chatter?
“Veel mensen laten via Social media of een mailtje weten dat ze goed geholpen zijn door onze chatvrijwilliger. Sommigen van hen willen hun ervaring daarom ook delen via onze website. Juist voor onze vrijwilligers is dat een mooie aanmoediging. Maar ook voor mensen die het spannend vinden om met ons te chatten over een probleem, kunnen deze ervaringen een duwtje in de rug zijn.”

Sensoor

 

Op welke manier trainen jullie de chatvrijwilligers?
“Vrijwilligerswerk bij Sensoor is waardevol maar niet eenvoudig. Wie zich aanmeldt als vrijwilliger bij Sensoor krijgt eerst een kennismakingsgesprek. Gekeken wordt of je stabiel in het leven staat, oprecht interesse hebt in je medemens en ruimte hebt in je agenda. Na een gedegen training en een mentorperiode met een ervaren vrijwilliger, ga je zelfstandig aan de slag. De drijfveren van vrijwilligers verschillen. De één wil zijn of haar tijd nuttig besteden naast een reguliere baan de ander legt de focus op zich kunnen ontwikkelen en blijven leren.”
(Lees ook: Pionierslocatie Sensoor traint vrijwilligers via eLearning)

“Serviant Live Chat wordt door onze vrijwilligers gezien als een gebruiksvriendelijke applicatie met een moderne uitstraling. Wij hebben de ervaring dat de chat betrouwbaar en stabiel is.”

Agnieszka Przygodzka, trainer en begeleider bij Sensoor

Bieden jullie daarnaast nog andere ondersteuning aan vrijwilligers?
“Alle vrijwilligers krijgen feedback, op willekeurig gekozen gesprekken. Daarnaast worden er regelmatig intervisiebijeenkomsten georganiseerd bij al onze locaties. Er wordt verwacht dat vrijwilligers zich melden bij hun begeleider als ze er niet uitkomen of een lastige chat hebben gehad. Ook zijn er mentordiensten, die extra ondersteuning bieden aan beginnende vrijwilligers. Daarnaast bestaan er klankbordgroepen voor beroepskrachten, waar verschillende kwesties worden besproken. Vrijwilligers kunnen in ieder geval altijd contact opnemen met hun begeleider als ze problemen ondervinden bij gesprekvoering. Door feedback aan te vragen via het chatprogramma kunnen zij hulp ontvangen bij een specifiek gesprek.”

Op welke manier ondersteunt Serviant Live Chat jullie vrijwilligers?
Serviant Live Chat wordt door onze vrijwilligers gezien als een gebruiksvriendelijke applicatie met een moderne uitstraling. Wij hebben de ervaring dat deze chatsoftware betrouwbaar en stabiel is. Daarnaast biedt Serviant maatwerk op chatfuncties, zo maken wij veel gebruik van de feedbackmodule om onze vrijwilligers te coachen.”