We bieden onze klanten de mogelijkheid om online meldingen te maken en vragen te stellen.
Elke klant krijgt hiervoor een eigen login met toegang tot onze servicedesk.

Inloggen servicedesk  Handleiding

Veelgestelde vragen

Wat kan ik (laten) controleren vóórdat ik een melding doe?

U kunt samen met de gebruiker, alvorens u een melding maakt van een incident of storing, de volgende checklist nalopen:

  • Maakt men gebruik van de meest recente browser? (laat de gebruiker dit controleren via https://udger.com/resources/online-parser/)
  • Heeft de PC of laptop voldoende werkgeheugen?
  • Heeft de PC of laptop een stabiele internetverbinding?
  • Komt de storing bij de gebruiker ook op (een) andere computer(s) voor?
  • Hebben anderen (collega’s) (op hetzelfde moment) ook last van deze storing?
  • Komt het probleem ook nog voor nadat de PC of laptop opnieuw is opgestart?
  • Komt het probleem ook voor op andere websites / programma’s?
  • Komt het probleem iedere keer voor of was het eenmalig?

Welke gegevens zijn nodig bij een incidentmelding?

Om ervoor te zorgen dat we voldoende aanknopingspunten hebben om een melding op te pakken is het wenselijk dat u bij uw melding zoveel als mogelijk van onderstaande informatie toevoegt:

  • Datum en tijdstip van de gebeurtenis
  • Gebruiker bij wie het incident optreedt (gebruikersnaam of e-mailadres)
  • URL van de pagina waarbij het incident optreedt
  • Schermafdruk van de melding
  • Wat probeerde de gebruiker te doen en wat lukte er niet?
  • Andere opmerkingen die relevant kunnen zijn voor het onderzoeken van de melding. (Zie ook voorgaande vraag)

Wie kan een melding maken?

Alleen klanten met een geregistreerd account hebben toegang tot Serviant Support Servicedesk. In de meeste gevallen gaat dat om applicatiebeheerders.

Hoe krijg ik ook toegang zodat ik een melding kan maken?

Als u contactpersoon bent voor vragen vanuit uw organisatie dan kunt u een account aanvragen via uw relatiebeheerder bij Serviant. U ontvangt dan een e-mail om uw account voor de Serviant Support Servicedesk te activeren. Dit account is strikt persoonlijk en niet uitwisselbaar.

Welke soort meldingen kan ik via de Serviant Support Servicedesk plaatsen?

Probleem of storing
Op het moment dat u of uw collega een probleem tegenkomt in de applicatie (een foutmelding, een niet (juist) werkende functionaliteit of een storing) kunt u dit hier melden. Kijkt u eerst op https://www.serviantstatus.nl in geval uw applicatie niet beschikbaar lijkt. Ook tijdens updates kan de applicatie een korte tijd niet beschikbaar zijn. U bent hierover door ons vooraf op de hoogte gebracht via onze e-mail nieuwsbrief.

Tips en ideeën en verbeteringen
Het is onze wens dat onze producten en diensten eindgebruikers zoveel als mogelijk helpen om hun taken plezierig en vlot af te handelen. Heeft u, uw collega of uw cliënt hiervoor een tip of idee, dan kunt u die hier melden.

Hoe lang duurt het voordat ik reactie krijg?

Dit is afhankelijk van de aard van de melding en (indien van toepassing) de afspraken die gelden vanuit het SLA (Service Level Agreement) zoals dit afgesproken is met uw organisatie. Het spreekt voor zichzelf dat we u z.s.m. van een reactie willen voorzien. U ontvangt altijd via uw e-mail een notificatie als er een statusupdate is of als er aanvullende informatie nodig is. Via de Serviant Support Servicedesk heeft u toegang tot het overzicht van uw meldingen.

Wat moet ik doen met de e-mails die ik vanuit Serviant Support Servicedesk ontvang?

De mailtjes van de Servicedesk worden geautomatiseerd verzonden bij een status update. De mailtjes bevatten een link bevatten waardoor u direct kunt doorklikken naar de betreffende melding. (Zodra u ingelogd bent, houdt dus uw inlog gegevens bij de hand.) Het kan voorkomen dat u door een collega van u, geabonneerd bent op een door hem of haar aangemaakte melding. Als u hier niet op zit te wachten kunt u zich hiervoor afmelden. Een link is dan beschikbaar in de Serviant Support Servicedesk portal of onderaan de betreffende mail: “Afmelden van notificaties over deze melding’.

Is bellen of een mail sturen niet handiger?

U kunt uw melding via de Serviant Support Servicedesk op elk gewenst moment doorgeven. De beschikbare supportmedewerker kan dan aan de slag met uw melding; u bent dus gelijk bij de juiste persoon. Aanvullende vragen, opmerkingen en screenshots kunnen eenvoudig toegevoegd worden aan uw melding. U kunt uw eigen collega(‘s) een notificatie sturen, zodat zij een melding kunnen volgen. Daarnaast heeft u via de Servicedesk portal toegang tot alle meldingen die u gedaan heeft en zicht op de voortgang daarvan. Tot slot wordt een melding vanuit de Servicedesk portal netjes afgerond en geeft het ons inzichten waarmee we onze service nog verder kunnen verbeteren.

Kunnen jullie ook met mij meekijken?

In de meeste gevallen is dat niet nodig. Als dit wel het geval is, zal de betreffende Serviant medewerker u vragen om een klein programmaatje te starten, waarmee het meekijken mogelijk wordt. U kunt dit programma hier downloaden.

Hoe zie ik welke meldingen ik eerder gemaakt heb?

Als u ingelogd bent in de Serviant Servicedesk kunt u rechtsboven in het scherm klikken op de link ‘Requests’. U kunt dan kiezen uit ‘My requests’ (de meldingen die u zelf heeft gemaakt) of ‘All requests’ (alle meldingen vanuit uw organisatie)

Hoe maak ik een screenshot?

Het kan in veel gevallen handig zijn om een screenshot / schermafdruk mee te sturen met een melding. Let er daarbij op dat u hierbij geen gevoelige informatie meestuurt. Met de PrintScreen-toets kan een afdruk van het gehele scherm worden gemaakt. De PrintScreen-toets in combinatie met de ALT-toets maakt een afdruk van alleen het actieve venster, de toetscombinatie Win-SHIFT-S (vanaf Windows 10) een afdruk van een zelfgekozen gedeelte van het scherm. De schermafdruk wordt als afbeelding op het virtuele klembord geplaatst, om vervolgens eenvoudig met de toetscombinatie CTRL-V in het vak Bijlagen te plakken.

Top